Al in 2014 had er voor Groningen Airport Eelde een luchthavenbesluit vastgesteld moeten zijn. Aangezien deze er nog altijd niet was, is het vliegveld op 23 maart 2022 door de Raad van State opgedragen om, samen met het ministerie van I&W (Infrastructuur & Waterstaat) voor het einde van dit jaar een luchthavenbesluit vast te stellen. Al zijn hier tot op heden nog altijd geen zichtbare stappen voor gezet. Met het aanvragen van dit luchthavenbesluit wil GAE onder andere de openingstijden verruimen en meer vluchten faciliteren.
Veel van onze inwoners maken zich zorgen over deze uitbreiding van openingstijden (van 06:30 - 23:00 uur naar 06:00 - 24:00 uur). Een uitbreiding die ook nog eens ingaat tegen de door het ministerie van I&W opgemaakte Luchtvaartnota 2020 – 2050, waarin erop aangedrongen wordt om de nachtvluchten zoveel mogelijk terug te dringen om zo de omwonenden weer hun nachtrust terug te geven. Niets voor niets is er daarom voor Schiphol besloten om hun nachtvluchten fors terug te dringen en zullen er op vliegveld Eindhoven helemaal geen (geplande) vluchten meer plaatsvinden na 23:00 uur.
Daarnaast maken veel inwoners zich zorgen over de sterke toename aan lesvluchten. Dat gaat om een stijging van 3000 naar 12.000 vluchten per kwartaal. Een stijging op jaarbasis dus van 36.000 vluchten. Dit zorgt voor een toename aan geluidoverlast en uitstoot. Zeker omdat er wederom op kerosine vliegende lestoestellen geleverd zijn, in tegenstelling tot eerdere toezeggingen dat er in 2024 de eerste elektrische lesvliegtuigen geleverd zouden worden. En dat terwijl onze inwoners juist de rust in onze gemeente waarderen en rust dan ook in de ‘Omgevingsvisie’ met kop en schouders er als kernkwaliteit bovenuit steekt.
Daarom stelden wij de volgende vragen aan het college:
1. Deelt het college de hierboven geschetste zorgen van de inwoners? Zo nee, waarom niet? Indien wel, welke stappen onderneemt het college om dit aan GAE kenbaar te maken?
2. In de omgevingsvisie staat dat ‘iedere Nederlandse gemeente als taak heeft zorg te dragen voor het terugdringen van nadelige effecten van mobiliteit, zoals geluidsoverlast en luchtvervuiling’ én ‘Geluid vormt een belangrijk aspect bij het welzijns-, woon- en leefklimaat in de gemeente’. Ook is, zoals eerder gemeld, door het ministerie van I&W in de luchtvaartnota aangegeven dat de nachtvluchten beperkt moeten worden.
Deelt het college daarom de mening van GroenLinks Tynaarlo dat een verruiming van openingstijden ongewenst is? Zo nee, waarom niet?
3. Nadat de luchthaven de aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit heeft gedaan komt een formeel proces van zienswijzen op gang.
Is het college voornemens een zienswijze in te dienen die in lijn is met de zorgen van GroenLinks Tynaarlo?
4. Hoe wil het college de door onze inwoners zo gewaardeerde rust blijven waarborgen?
Draagvlakonderzoek Groningen Airport Eelde
Daarnaast is er in januari 2023 in opdracht van Groningen Airport Eelde, door Kantar een onderzoek ingesteld naar de draagvlak in Noord Nederland naar de activiteiten van Airport Eelde.
Wat ons opvalt is dat er 2000 inwoners uit de drie noordelijke provincies en de kop van Overijssel in het onderzoek zijn meegenomen. Opvallend is dat een groot aantal dorpen die in de directe omgeving van het vliegveld liggen, waaronder Bunne, Donderen en Paterswolde, niet in het onderzoek zijn meegenomen en dat bijvoorbeeld Eelde en Yde, die direct onder de aanvlieg- en vertrekroute van het vliegveld liggen, in het onderzoek meegenomen zijn als dorpen die verder weg liggen en hierdoor minder overlast ervaren. Veel inwoners voelen zich hierdoor in dit onderzoek niet gehoord.
Hierover stelden wij de volgende vragen:
1. Deelt het college het gevoel van veel inwoners dat zij niet (op de juiste manier) in het onderzoek zijn meegenomen?
2. Welke actie gaat het college hierop ondernemen?
Bekijk hier onze gestelde vragen