In het recent afgeronde rapport van de Noordelijke rekenkamer staat dat de eerdere plannen een te optimistisch beeld weergeven. De huidige directeur voelt zich niet aangesproken, want dit was ‘voor haar tijd’. En toch gebeurt er nu weer hetzelfde. Een strategie zonder een concreet plan hoe deze te realiseren. We treffen meermaals uitspraken aan zonder onderbouwing en duiding en dat terwijl er substantieel meer geld wordt gevraagd.

Een paar voorbeelden:

  • “GAE en Schiphol Nederland B.V. (“Schiphol”) voeren momenteel verkennende gesprekken over een mogelijke toekomstige samenwerking.” Bijzonder, zeker omdat Schiphol geen gebruik maakte van Eelde ook niet in tijden waarin Schiphol met enorme problemen te maken had;
  • “Lijnvluchten: vóór het uitbreken van de coronapandemie kende Groningen Airport Eelde lijndiensten naar Londen, Kopenhagen en München. De luchthaven zet in op het ontwikkelen van een bescheiden aantal gereguleerde lijndiensten die voldoen aan de regionale marktvraag, zoals Londen.” De lijnvluchten die er in de loop der jaren waren zijn weer verdwenen vanwege te weinig passagiers. Dit nog los van Corona;
  • “De grotere luchtvaart wordt duurder en beperkter; de kleinere luchtvaart juist goedkoper en stiller.” “Vanaf 2025 - 2026 worden met kleinere elektrische toestellen (met 9-19 passagiers) duurzame, rendabele verbindingen tussen Europese regio’s gerealiseerd.” Het lukte voorheen niet dit met kerosine toestellen van de grond te krijgen, waarom met een andere brandstof dan wel? Het achterland is in de tussentijd immers niet veranderd.
  • “Circulair ontmantelen van vliegtuigen”. In gewoon Nederlands een sloperij voor vliegtuigen. En dat in een gemeente waar de inwoners bewust kiezen om te wonen vanwege het groene en rustige karakter van de dorpen en omgeving.

In het rekenkameronderzoek staat dat er “geen recente analyse is gedaan van de meerwaarde van deze baten en/of van de noodzaak om hiervoor een luchthaven van deze omvang open te houden.” Men noemt als optie om “enkele maatschappelijke functies in afgeschaalde vorm te behouden, zonder dat er sprake is van een volwaardige luchthaven voor personenvervoer”. Is dit een eventuele tussenstap naar een toekomst die meer duidelijkheid geeft over de ontwikkelingen in de luchtvaart?

Het rekenkameronderzoek geeft aan dat er in oude patronen wordt gedacht en daar maken wij ons nu juist zorgen over. Als je de strategie leest en je voelt je emotioneel betrokken bij dit vliegveld dan word je er helemaal enthousiast over. Onderschat de politieke druk niet, want iets stoppen wat al jaren bestaat is pittig. Het komt niet terug.

Maar rechtvaardigt dat de vele miljoenen subsidie? Buslijnen in Drenthe worden geschrapt voor eenzelfde bedrag en daar maken aanmerkelijk meer inwoners gebruik van.  Zeker in een tijd waar we op zoek zijn naar CO2 ruimte en naar plekken voor het bouwen van woningen. Minder vliegen is noodzakelijk! Tijd om te starten met een waardevolle invulling van dit terrein voor onze inwoners en ondernemers.