In het Dagblad van het Noorden van 4 november zegt VOLE, dat Vliegveld Eelde “technisch failliet” is. Klopt deze bewering?

Zolang de aandeelhouders, waaronder de gemeente Tynaarlo, geld in het vliegveld blijven steken is het vliegveld niet failliet. Dus de bewering van VOLE klopt niet. Maar het gaat inderdaad slecht met het vliegveld. Dat werd ook al voorspeld in 2013 in het rapport "Een rendabele exploitatie van Groningen Airport Eelde op de lange baan". Daarin staat: Onder gunstige veronderstellingen bereikt Groningen Airport Eelde op zijn vroegst een breakeven bedrijfsresultaat in 2023. Voorwaarde daarbij is dat Ryanair (of een soortgelijke low cost carrier) flink uitbreidt op de luchthaven, het lesverkeer zich herstelt en de luchthaven niet geconfronteerd wordt met kostenstijgingen als gevolg van de veranderende regelgeving omtrent de luchtverkeersleiding.

In 2006 verscheen het rapport "Luchthaven Eelde in de luchtbaartmarkt van morgen" in opdracht van de PvdA-fractie in de Provinciale Staten. Daarin lezen wij: Er zijn opmerkelijke inconsistenties geconstateerd tussen de verkeers- en vervoerscijfers voor 2015 in de rapportage over de economische betekenis en het hoogste (optimistische) scenario in het bedrijfsplan. Evenmin sporen de verkeerscijfers uit de invoergegevens 2015 met de verkeerscijfers uit het optimistische scenario in het bedrijfsplan. De cijfers voor de economische betekenis van GAE zijn deels onjuist en volgens de meest recente inzichten volledig achterhaald.

In 2007 verscheen het rapport "Op de lange baan?" In opdracht van VOLE. De twee hoofdbevindingen van dit rapport zijn:

  • Een ruime halvering van de passagiersmarkt in 2015 vergeleken met de GAE streefcijfers: 320.000 in plaats van de 658.200. De baanlengte speelt daarbij hoogstens een marginale rol.
  • Een directe werkgelegenheid in 2015 die bij consistente toepassing van de verhoudingscijfers tussen vervoer en werkgelegenheid onder het werkgelegenheidsniveau uitkomt dat GAE voor 2003 heeft aangegeven.

Ondanks al deze voorspellingen is de politiek (ook de PvdA, maar niet GroenLinks) akkoord gegaan met de baanverlenging. Maar dat het niet echt goed gaat mag dus niemand verrassen.

 

Maar hoe goed gaat het nu met het Vliegveld?

In de eerste 3 kwartalen van 2019 is het aantal vertrekkende passagiers met 19% gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2018. In 2019 vertrokken 73.678 passagiers en in 2018 90.514. GAE komt in 2019 vermoedelijk niet boven de 100.000 passagiers. Het aantal passagiers op geregelde vluchten daalde zelfs met 60%, van 42.477 passagiers naar 16.921 passagiers. Veel zeggend is de bezettingsgraad op geregelde vluchten: in 2018 waren er gemiddeld 38 passagiers per vertrokken vlucht, in 2019 waren dat er nog maar 29. Dat betekent, dat GAE voor low cost carriers geen interessante markt is.

De vakantievluchten gaan wel aardig goed. De bezettingsgraad steeg van 70 naar 74 passagiers per vlucht. In totaal steeg het aantal passagiers hier van 48.037 naar 56.757.