Op 24 november 2024 verscheen er een uitzending van Argos over de geluidshinder op Vliegveld Eelde (GAE) gevolgd door een artikel van Abel de Kam in het Dagblad van het Noorden op 25 november. Dit alles naar aanleiding van de rapportage van Pieter Sijtsma. 

Sijtsma komt namelijk tot de conclusie dat lesvliegtuigen, zogenaamde terreinbewegingen, steeds meer overlast veroorzaken voor omwonenden. De luchthaven stelt echter dat zijn berekeningen niet kloppen omdat ze vereenvoudigd zouden zijn. Op basis van onderstaande cijfers lijkt mij zijn conclusie juist. 

Dit is de ontwikkeling van terreinbewegingen sinds 2012, het jaar van de baanverlenging:

Terreinbewegingen Groningen Airport Eelde vanaf 2012

We zien dat in 2012 48,6% van het totaal aantal terreinbewegingen in Nederland op Groningen Airport Eelde (GAE) werd uitgevoerd. In 2023 was dat 60%. Het aantal terreinbewegingen steeg van 35.000 (2012) naar 50.036 (2023). 

Op alle andere luchthavens daalt juist het aantal terreinbewegingen. Door een wetswijziging in 2012 zijn de overlandbewegingen (1) en de terreinbewegingen (2) samengevoegd. 

Terreinbewegingen luchthavens in Nederland

Dat is vooral nadelig voor luchthavens waar relatief veel terreinbewegingen plaats vinden. 

En dat is nu juist bij GAE het geval.

Overland- en terreinbewegingen Groningen Airport Eelde

In bovenstaand overzicht zien we dat in 2012 12% van het aantal bewegingen een terreinbeweging was. Dat percentage is in 2023 13%. In de coronaperiode was het percentage hoger omdat er toen weinig overlandvluchten waren. Maar in 2012 was op GAE 75% van de bewegingen een terreinbeweging. Dat percentage is sindsdien gestegen naar 83%. We zien ook dat er een plotse stijging optreedt in 2020, vermoedelijk omdat toen de KLM flight academy fuseerde met Martinair. 

Conclusie: op grond van bovenstaande cijfers is er weinig reden om aan de conclusies van Pieter Sijtsma te twijfelen.  

Noot: definities van het CBS: 
(1) Overlandvluchten: Vluchten waarbij de opstijging en de daarop volgende landing niet op hetzelfde luchtvaartterrein plaatsvinden. 
(2) Terreinvluchten: Vluchten waarbij de opstijging en de daarop volgende landing op hetzelfde luchtvaartterrein plaatsvinden.