Groningen Airport Eelde presenteerde weer mooie cijfers over het afgelopen jaar, maar klopt het geschetste beeld wel helemaal? Onze penningmeester Fer Harleman dook in de cijfers en schreef er dit stuk over:
Groningen Airport Eelde heeft de eerste helft van dit jaar minder passagiers vervoerd dan verwacht, maar heeft wel inder verlies gedraaid dan begroot.
Dat schrijft de luchthavendirectie in een brief aan de aandeelhouders van het vliegveld. De eerste zes maanden maakten ruim 88.000 passagiers gebruik van het vliegveld. Dat was zes procent lager dan begroot. Ook waren er minder vliegbewegingen: 15.000, ook zes procent lager dan verwacht.
Desondanks is Groningen Airport Eelde binnen de begroting gebleven. Het vliegveld leed het afgelopen halfjaar 118.000 euro verlies, dat is 43.000 euro minder dan begroot. De 'meevaller' komt vooral door de hogere opbrengsten van de brandstofverkoop op het vliegveld. Ook zijn de bedrijfskosten lager uitgevallen.
Dit artikel stond op 2 oktober in het Dagblad van het Noorden. Nou, dat valt mee, denk je dan. Maar kloppen deze cijfers ook?
Die 88.000 passagiers zijn in werkelijkheid passagiersbewegingen. Dat wil zeggen een passagier vertrekt en komt weer terug. De passagier wordt twee keer geteld. In werkelijkheid vertrokken 42.000 passagiers en er kwamen er 41.000 weer terug. In totaal 83.000 passagiersbewegingen. Het verschil van 5000 passagiers zijn de 'transit passagiers', passagiers die het vliegtuig niet uitkomen en doorreizen.
Die 88.000 is 6% lager dan verwacht. Bij goede cijfers vergelijkt Groningen Airport Eelde altijd met het jaar daarvoor. Nu wordt er vergeleken met een verwachting. Als je die maar laag genoeg stelt, dan valt het altijd mee. Uit cijfers van het CBS komen deze hoeveelheden:
Aangekomen passagiers 2018-2019
Luchthavens 2018 2019 2019>2018 Groningen Airport Eelde 49.159 40.989 83% januari 5.589 4.158 74% februari 5.313 4.432 83% maart 6.696 4.903 73% april 6.498 5.917 91% mei 13.084 11.038 84% juni 11.979 10.541 88%
We zien dus dat er 16% minder passagiers vertrokken. Er kwam zelfs 17% minder weer terug. Dat is dus veel meer dan de 6% die genoemd wordt in de brief naar de aandeelhouders. Dat er minder verlies wordt geleden ligt dan ook niet aan de aantallen passagiers, maar aan lagere bedrijfskosten. De bedrijfskosten zijn overigens lager omdat de overheid die deels zijn gaan betalen.
Verder lezen we dat er 23% minder passagiers dan verwacht via de geregelde vluchten reisden. Dit zijn de echte cijfers:
Vertrokken passagiers op geregelde vluchten Luchthaven 2015 2016 2017 2018 2019 2019>2018 Groningen Airport Eelde 14.322 12.957 20.851 25.010 10.979 44% januari 2.538 1.630 2.807 2.915 1.486 51% februari 2.870 2.066 3.073 2.943 1.777 60% maart 2.468 2.387 3.399 3.363 1.934 58% april 2.052 2.327 3.804 4.964 2.053 41% mei 2.338 2.357 3.914 5.497 1.181 33% juni 2.056 2.190 3.854 5.328 1.911 36% Eindtotaal 14.322 12.957 20.851 25.010 10.979 44%
De daling was dus in werkelijkheid 56%. Het laagste aantal sinds 2015!
Gelukkig zijn er nog de vakantievluchten:
Vertrokken passagiers op ongeregelde vluchten Luchthaven 2015 2016 2017 2018 2019 2019>2018 Groningen Airport Eelde 27.584 21.733 26.283 25.733 31.408 122% januari 2.317 2.141 2.050 3.010 2.600 86% februari 1.708 1.651 2.028 2.674 2.562 96% maart 2.007 1.903 2.083 2.547 2.704 106% april 3.560 3.410 4.797 3.385 5.652 167% mei 9.912 6.987 8.108 7.795 9.361 120% juni 8.080 5.641 7.217 6.322 8.529 135% Eindtotaal 27.584 21.733 26.283 25.733 31.408 122%Een stijging van 22%.
Zo poets je dus je cijfers op voor de Raad van Commissarissen.
-Fer Harleman