Het gebruik van glyfosaat is erg omstreden. Glyfosaat wordt namelijk al langer in verband gebracht met de ziekte van Parkinson en is mogelijk kankerverwekkend. Ondanks dat er geen direct bewijs is dat het schadelijk is voor mens en natuur, vinden D66 en wij dat voorkomen beter is dan genezen.

Daarom hebben wij gezamenlijk een motie ingediend. Een motie waarin wij het college oproepen om de mogelijkheid te onderzoeken om het gebruik van glyfosaat in de directe leefomgeving te verbieden. En indien het niet mogelijk is om dit te verbieden, met de partijen die dit middel inzetten, zoals de landbouw en telers, tot afspraken te komen om deze omstreden pesticide zoveel mogelijk te weren.

Met deze motie willen wij bereiken dat er rondom woningen, scholen en moestuinen geen glyfosaat meer gespoten mag worden en deze dus vrij van dit gif zullen zijn, om zo mogelijke gezondheidsrisico’s voor alle inwoners te voorkomen.

De motie is door bijna de gehele raad aangenomen.

Bekijk hier de motie.

Ook Europees zet GroenLinks zich al langer in voor een einde aan het gebruik van glyfosaat.

Weiland die geel is geworden door het gebruik van glyfosaat. Op de achtergrond zijn nog wat boompjes te zien