De eindbeslissingen over Tynaarlo worden genomen door de gemeenteraad. Daarin zitten mensen die gekozen zijn door inwoners. De raad kan ervoor kiezen om inwoners (vergaand) invloed te geven op besluiten die de raad wil nemen. Uiteraard gaat dit vooral over de grote en ingrijpende besluiten. Dat kan per onderwerp anders zijn.
Onze ambitie:
- We willen dat inwoners vanaf het allereerste begin (wat is het probleem?) tot het besluit over de oplossing ervan meepraten. Zo wordt voorkomen dat meepraten alleen maar voor de vorm gebeurt. Er worden wel vooraf duidelijke voorwaarden gesteld. Zoals: wie praten er mee, waarover, wat gebeurt er met de uitkomst, wat mag het kosten en hoe helpt de gemeente. Deelnemers worden gericht uitgenodigd, zodat de groep die meepraat zoveel mogelijk een afspiegeling is van de mensen die er mee te maken hebben of krijgen.
- De gemeente is ook duidelijk over de medezeggenschap van inwoners die met voorstellen komen. Dat geldt ook voor door de overleggroepen die de gemeente zelf instelt. Bijvoorbeeld de Adviesraad Sociaal Domein en de Jongerenraad. Het is voor GroenLinks en PvdA belangrijk dat ook de meest kwetsbare inwoners mee kunnen praten. De gemeente rapporteert hierover aan de gemeenteraad.
Communicatie tussen gemeente en inwoners vindt iedereen belangrijk, maar er gaat weleens wat mis. Wat willen we bereiken:
- De gemeente maakt de website Tynaarlo.nl toegankelijk zoals in de ‘Wet voor digitale toegankelijkheid’ staat. Zo wordt de website bruikbaar voor iedereen, inclusief mensen met beperkingen.
- De gemeente laat haar brieven aan inwoners testen op begrijpelijke taal en een te begrijpen boodschap.
- Een brief aan inwoners bevat altijd een telefoonnummer van de gemeente om desgewenst nadere informatie te vragen.
- De gemeente waarborgt dat een terugbelafspraak tijdig wordt nagekomen (interne organisatie).
- Gemeenteambtenaren maken, onderwerp-gebonden, kennis met dorpen en bewoners. Elkaar kennen bevordert wederzijds begrip.
- Tenminste eens per twee jaar wordt een onafhankelijke kwalitatieve toetsing uitgevoerd naar de tevredenheid van inwoners/ondernemers over de gemeentelijke communicatie en dienstverlening.