Op 24 november 2020 is het landelijk verbod op gewasbeschermingsmiddelen openbare ruimte opgeheven. De Koninklijke vereniging Stadswerk en Koninklijke vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners hebben een oproep gedaan aan gemeenteraden door heel Nederland om vast te blijven houden aan de werkwijze om lokaal geen chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken.
De GroenLinks fractie heeft deze oproep herhaald in de raad om te kijken of de andere fracties deze boodschap steunen en wilde van het college de toezegging dat het huidig beleid, dus zonder chemische bestrijdingsmiddelen in de openbare ruimte, gehandhaafd blijft.
De oproep werd unaniem gesteund en het college heeft toegezegd huidig beleid voort te zetten en geen chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken.

Ondanks dat GroenLinks Tynaarlo had ingeschat dat deze oproep door alle fracties gesteund zou worden, zijn we toch blij dat de gemeente Tynaarlo onveranderd haar huidige koers blijft volgen en hiermee de gezondheid van haar inwoners en de biodiversiteit in de gemeente beschermt.